lördag 29 augusti 2009

Skogsfågeljakt

Sedan den 25 augusti är det tillåtet att jaga skoghöns, det vill säga järpe, orre och tjäder. Detta gör man enligt mitt tycke företrädesvis över stående fågelhund, helst av rasen breton. Det vill säga Ricky. Trots att jag för tillfället bara har en hand att använda mig av kunde jag i morse inte låta bli att ta med honom ut för att vandra på Dianas stigar.

Tors besvikelse var enorm. Hans spända förväntan och tilltagande iver när bössan plockades fram övergick i glädjehopp och gnällningar när ett koppel togs ner från kroken. Kopplet sattes runt Rickys hals och Tor satt så fint han kunde och väntade på att även hans koppel skulle komma fram. Det gjorde det inte. Istället fick han sitta kvar på hallmattan när matte gick iväg med bössan på axeln och Ricky malligt travandes bredvid sig.

Ricky var som sagt mallig. Fastän han ännu inte varit med om någon jakt där fågel fällts så tycker han tydligen att det är något alldeles speciellt när bössan är med. Han hade ju dessutom fått ett klargult band runt sin hals. Han vred inte ens på huvudet när vi gick förbi grannhuset fastän alla fem tikarna var ute på gräsmattan.

När han fick sitt sökkommando i skogen bar det av i en vanssinnig fart. Att han inte slår sig fördärvad är ett under. Alldeles för stor i sitt sök var han också men efter att ha toksprungit över en myr några gånger dämpades han i både tempo och sökvidd. Han höll relativt god kontakt med mig och lät sig både dirigeras och kallas in.

Några skogshöns hittade vi inte, men det var ändå en lyckad jaktdag. Jag vet inte vem av oss som njöt mest. Det var första gången jag var ut med bössan helt på egen hand, vädret var bra och Ricky tillmötesgående.

Dagen har fortsatt varit bra. Sandra har fått sin bil såld och håller nu på att baka empanadas. Senare ska hon tillsammans med Louise, gårdens 13-åring, baka blåbärspaj.

Snart ska vi åka och hämta Linnéa vid tågstationen. Hon ska följa med oss på kräftskiva ikväll där vi förutom att äta kräftor, empanadas och blåbärspaj också ska lyssna på tonårssonen som ska svara för kvällens underhållning med hjälp av bland annat sin gitarr.

*

1 kommentar:

  1. Aahhh! En dag att vara förnöjsam kring. Låter toppentrevligt... :)

    SvaraRadera