tisdag 18 augusti 2009

Kaxig tax


Tor är en kaxig tax. Han har inte förstått hur hierarkin i familjen är uppbyggd. Jag tror att det lättast kan beskrivas som om Tor och jag ständigt leker "Herre på täppan". Det är nog i alla fall så Tor ser på saken. Eller så låter han mig för husfridens skull under långa perioder leva i villfarelsen att det är jag som bestämmer. När han tycker att jag börjar sticka upp tar han itu med saken på taxars vis.

Själv anser jag att det står bortom allt rimligt tvivel att det är JAG som är familjens överhuvud, åtminstone hundarnas. (Husbonden har nu varit in och läst över axeln på mig och tycker att jag ska stryka "åtminstone hundarnas". Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.) Ricky gör inga anspråk på tronen, han är bara den ständigt glada och hyperenergiska Ricky. Tor blir kaxig i perioder, när jag slagit mig till ro i min föreställning om att hundarna ser mig som sin ledare. Jag borde vid det här laget ha lärt mig att det vid sådana tendenser från Tors sida kan vara lämpligt att provocera fram en liten maktdemonstration för att få maktkampen avklarad. Det har jag alltså inte lärt mig.

För några dagar sedan hade vi en ordentlig maktkamp, återigen på köksgolvet. Tor tänkte verkligen inte ge efter, och jag gör det då rakt inte! Naturligtvis var det jag som tog hem spelet, men det tog åtskilliga minuter innan den lilla kaxiga taxen till fullo visade att han förstått vad som gäller.

Sedan dess har lydit min minsta vink, han fogar sig som ett fromt lamm och han ber om lov innan han gör saker. På köpet har också Ricky blivit snabbare och villigare följa min vilja. De är riktigt behagliga att ha att göra med båda två. Hoppas att det håller i sig.
*


1 kommentar: