fredag 21 augusti 2009

Akademiska sjukhusets stolar

Torsdagen tillbringade jag till största delen sittande på stolar utplacerade på olika ställen på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Jag var där för att bli inskriven inför måndagens operation. Jag blev skickad åt olika håll och anvisad otaliga stolar att sitta och vänta på. Jag hann bli nära bekant med alla dessa stolar eftersom jag tillbringade så mycket tid med var och en av dem. Däremot hann jag inte alls bli bekant med personalen.

Korridorerna på de olika våningsplanen i de olika huskropparna har jag absolut inte blivit bekant med. Några av dem såg jag bara som hastigast, en korridor tillbringade jag ganska mycket tid i, springande fram och tillbaka, men där skulle jag över huvud taget inte ha varit. Jag hittade helt enkelt inte tillbaka.

I kallelsen utlovades både lunch och fika under dagen. Jag fick inte ens en mugg vatten. Stolarna jag befann mig på var aldrig i närheten av de ställen lunchen och kaffet serverades på. Vi gick liksom om varandra, serveringsvagnen och jag.

Efter ett antal provtagningar och några samtal med berörd personal fick jag till sist åka hem med blixtrande huvudvärk och enorm abstinens efter kaffe. Jag ska infinna mig på avdelningen igen på söndag kväll för scrub, pre-medicinering och fasta. Någon gång under måndagen blir operationen av om inget oförutsett inträffar. Förhoppningsvis är jag tillbaka på hemmaplan under torsdagen.

Nu låter det här ganska allvarligt. Det är det inte. Jag ska bara operera ett litet pekfinger. Några senor ska lossas från ärrvävnad efter operationen för fyra år sedan. Tämligen odramatiskt. Däremot kräver det lite planering eftersom jag under några veckor kommer att vara begränsad i min förmåga att utföra diverse sysslor.

Så nu ska huset storstädas, trädgården putsas, sista hagen stängas in, dörrarna till det fula skjulet snickras, balkongräcket bytas ut och ensilaget pressas. (Om jag inte hade lyckats köra av kraftöverföringsaxeln igår så skulle det ha varit klart nu!)Veden får vänta för vedtravning går att utföra med en hand, likaså fönstermålning.

Jag har en känsla av att jag inte kommer att ha gjort allt det här till på söndag eftermiddag och det irriterar mig. Jag har ju haft gott om tid på mig och ändå inte fått det gjort. Att man aldrig kan lära sig! Nu ska jag i alla fall ut och klippa gräs innan regnet kommer.
*

3 kommentarer:

  1. Bah! Jag skulle ju klippa gräs! ;-)

    SvaraRadera
  2. Pust... vilken tur att det inte var en större operation. Blev lite nervös där.... hehe

    SvaraRadera
  3. Lycka till med operationen. Vi gör något mycket trevligare på söndag, även om inte bilåkande är det som är mest kul. Målet är dock mera inspirerande - årets norrlandsjakt!
    Krya på dej!
    Hoppas få se dej och Ricky på Gotland i höst.

    SvaraRadera