torsdag 2 februari 2012

Sjusovare

Tidigt i morse var husbonden ut och skickade iväg tjuren jag skrev om igår. Lastningen tog ungefär så lång tid som det tog att öppna alla grindar och sedan stänga dem igen. Kanske var tjurkraken så yrvaken att han gick i sömnen.

Inne i huset låg resten av familjen och sov. Tor Tax föddes som gubbe och han är en riktig sjusovare som ofta måste väckas genom omruskningar för att han ska komma med ut på morgonkissningen. Är det till råga på allt regnigt eller kallt tycker han att det räcker bra att bara kliva ut i carporten och sedan vända tillbaka till soffan. Han går omvägar runt vattenpölar och snödrivor.

Ricky är morgonpigg, och har alltid varit det. Han är i och för sig pigg när som helst på dygnet om och när det krävs. På senare tid har han däremot börjat uppvisa sjusovartendenser. I morse hade hela familjen (utom Tor) för länge sedan klivit upp när han kom gäspande och undrade vad vi höll på med. Barnen var sedan länge i skolan, tjuren lastad, husbonden behjälplig vid ett bilhaveri och jag själv hade i alla fall fått i mig den första kaffekoppen och hunnit med morgonplocket i köket. Håller Ricky också på att bli gubbe?

Natten före julafton höll vi på med julstök till långt in på småtimmarna. Tor sov som en stock. Husbonden tacklade av först, en stund därefter tonårssonen. Dottern och jag pyntade tappert vidare. Ricky kontrollerade vad vi gjorde, mestadels från soffan. Till slut tröttnade också han men han kunde tydligen inte gå och lägga sig så länge vi höll på.

Till slut satt han på köksgolvet och såg på oss med bedjande ögon. Hans säregna "jag-vill-något-gläfs" lät inte vänta på sig. Han ville gå och lägga sig på riktigt, inte "slätvila" på soffan. Jag gick mot sovrummet och han kom störtande efter. Nästan gnyende dök han ner på sovrumsmattan och jag tror han sov innan jag hunnit stänga dörren bakom honom. Dagen efter, på själva julafton, var vi trötta allihop men huset var fint städat och julpyntat. Både Tor och Ricky hade sovmorgon.

Tor drömmer om rådjursjakt!

Ricky och Svante snarkar ikapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar