tisdag 30 augusti 2011

Motvilliga fotomodeller

*
Tjurarna Walle och Obama ska förevigas för att deras bilder ska läggas ut på hemsidan. Husfolket tycker att det skulle passa bra med fina bilder där tjurarna går på grönbete. Snart har hela sommaren gått och tjurarna har inte blivit fotograferade. Det är således dags.


Husfolket tog med sig kameran och åkte till den första betesgruppen där Walle går med sina damer. Jag höll mig hela tiden nära husbonden för den händelse Walle skulle bli närgången. Han börjar bli stor trots sina blott två levnadsår.

Korna tycker alltid att det är roligt när vi kommer och hälsar på dem. Oftast börjar de råma i ostämda stämmor och sedan springer de oss till mötes. Det skrämmer mig inte det minsta. Jag blir glad av att de blir glada när vi kommer. Några vill alltid bli klappade och några kalvar brukar smyga upp bakom ryggen och börja dra i kläderna på oss, och vartefter minuterna går blir de allt mer framfusiga. Om någon av tjurarna kommer oss springandes till mötes känner jag mig inte lika lugn. Walle har på senare tid närmat sig med allt mer bestämda steg och för varje gång har tempot ökat en smula. Lite oroad blir jag men han har alltid siktet inställt på husbonden. Jag har noterat att husbonden inte är helt oberörd av närmandet.

Det som lockar Walle till sådan brådska är varken ilska eller irritation över att vi kommer. Kanske heller inte en stark längtan efter omvårdnad och kel. Det är husbondens skor som har så stark dragningskraft. Walle kommer skyndsamt och kör ner sitt stora huvud och slickar omsorgsfullt och ihärdigt husbondens skor. Mina skor tycks helt ointressanta och mig som person tror jag inte att han ens lägger märke till.

Walle uppvaktar husses skor
Som ni kanske förstår så måste jag agera fotograf när Walle ska förevigas. Husbonden får så konstig bildvinkel från sin position. Någon riktigt bra bild lyckades vi inte få. Jag får nog åka dit utan husbonden för att få till en stilig bild där Walle sträcker upp sig ordentligt.

Vi åkte vidare till den andra gruppen för att få några bra kort på Obama. Vi passade också på att släppa över korna i en ny hage och deras lycka visste inga gränser. Det visade sig omöjligt att få en stilig bild på Obama också. Han for omkring som en gazell och lurade med sig hela flocken på sina skenturer. Jag väntade tålmodigt på att de skulle tröttna och lugnt börja beta. Det var jag som tröttnade först och åkte hem istället. Visserligen fick jag många roliga bilder men ingen som passar till att visa vilken ståtlig avelstjur Obama är.

Obama i lyckorus
"Kom så springer vi!"

Det är en fröjd att få se djuren så glada, och att få se stora tunga kor och tjurar sparka bakut och göra krumsprång. Det borde fler få uppleva. Både kor och människor.
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar