fredag 9 april 2010

Hujedamej!


Ja det var värst vad svårt det var att komma till skott och skriva några rader. Speciellt som jag egentligen tycker att det är väldigt roligt.

Vi har nu 24 busiga kalvar som hoppar och skuttar omkring här ute. Lite drygt två tredjedelar av kalvningarna avklarade således. Ibland när jag bara ska gå ut och ta en snabbkoll hos korna upptäcker jag att jag varit där ute både länge och väl. Det är lätt att bli stående och beundra de små liven. En del av mödrarna har börjat oroa sig för vår-looken så de står på kö för att bli borstade och kammade. Ibland blir det bråk i kön och har man otur kommer man i vägen för en ilsket viftande svans. Det kan svida ordentligt beroende på var den träffar och med vilken kraft den viftas.

Svaret på Rickys höftledsröntgen har kommit efter otåligt väntande. Tyvärr fick han C (lindrig dysplasi) på båda höfterna. Jag blev riktigt besviken, men huvudsaken är att han inte lider av det själv och det gör han ju inte.

Jag har lyckats röra till det ordentligt i min arbetshörna. Skyller på att det varit så intensivt med alla kalvningar den sista tiden. Nu är det tillfälligt lugnt på den fronten så ursäkten håller inte längre. Måste alltså ta mig i kragen och städa (!) så jag kan komma igång med syarbetet igen. Sy vill jag gärna, men helst inte röja och rensa.

Våren är äntligen här och idag hittade jag de första tussilagona. Jag brukar alltid ta in de första och sätta i en äggkopp som jag ställer på köksbordet. De jag hittade idag var så ynkligt små att de får en dag till på sig innan jag tar in dem.

Lev väl!

2 kommentarer:

  1. Jag vill också ha tussilago! Och kamma kor! Jag längtar tills skolan är slut så jag får vara på landet igen ):

    SvaraRadera
  2. Å vad härligt med kalvar *avundsjuk*

    SvaraRadera