fredag 10 juli 2009

Regn, regn, regn


Det här regnandet kan ju få vem som helst att somna, om man inte heter Ricky förstås. Han möblerar om soffkuddarna ungefär två gånger i kvarten och däremellan skakar han tvätten som hänger på tork, och hundkorgen, och soffpläden, och utedynorna, och skorna. Han har provsmakat korvgrytan och testat hur slagtålig min mobil är, tvättat Svantes örongångar, motionerat Sonja och skrämt livet ur en svart strykarkatt som inte hade förstånd nog att klättra upp i ett träd.

Tor har knölat in hallmattan under hallstolen och gömt sig i den. Han tänker inte ens gå ut och morgonkissa. Så fort jag pratar med honom börjar han darra och trycker sig mot golvet. Han tror nog att han inte syns när han gömmer huvudet i mattan.

Förresten så har till och med Ricky fått nog av regnandet. Det har bara hänt en gång förut och då var han bara 8 veckor och med mig på jobbet i skogen en hel dag. Jag fick bära honom under regnjackan. Nu har han mördat kuddar igen, nafsat matte i armhålan, anfallit Tor och agat en dyna. Katterna har flytt till pannrummet.

Jag har varit och motat in en kalv i Sunnansjö efter telefonsamtal och påhälsning från olika ortsbor som kommit körande. Hittade inte regnbyxorna i brådskan så jag gav mig iväg utan dem. DUMT! Fick inte in kalven. Vi travade fram och tillbaka längs vägen i hällregnet, kalven och jag. Korna gapade. Mamma ko gapade mest. Postbilen kom och hade inte vett nog att stanna utan motade bort kalven ytterligare en bit. Då fick jag ringa och väcka tonåringen och bege mig hemåt för att hämta den motvillige sonen. Korna gapade ännu mer när de insåg att jag skulle lämna dem utan att ha fullföljt mitt uppdrag. Under hemfärden riskerade jag både liv och lem eftersom jag åkte i en bil där varken vindrutetorkare eller kupéfläkt fungerar. (Husbonden har min bil till V:ås.) Höll på att krocka med sopbilen vid Strömbergsberg! Jag SÅG den inte!

Arg som ett bi över sakernas tillstånd och det alltmer akuta reparationsbehovet på både det ena och det andra rev jag igång Toyota-pickupen och upptäckte att det var tomt på luft i ena bakhjulet. Trasslade in mig i luftslangen när jag skulle dra ut den på backen för att pumpa. Nästan lika blött inne i Toyotan som utanför. Som tur var möttes jag sedan på verandan av en fullt påklädd son iförd regnjacka, beredd att omedelbart bistå sin mor..

Väl tillbaka i Sunnansjö tog det inte ens en minut att få in kalvkraken i hagen när vi kunde mota från var sitt håll. Korna slutade gapa.

Passade på att kolla övriga betesdjur också. De i Strömbergsberg hade gömt sig under några granar, ovanligt klokt. Korna i Byn gapade nästan lika mycket som de i Sunnansjö. I Byn berodde det på att de vill byta hage. Ett gäng kvigor och Herr Avelstjur modell Medium kom sättande i full karriär när jag stod i hagen och kollade vattenautomaten. Jag var snabbare än tjuren.

Tor låg inrullad som en kåldolme i hallmattan när jag kom hem igen. Han stack ut nosen några centimeter innan han drog in den igen. Han har bara varit ut en gång idag och då fick jag dra ut honom. Han blir sur när Ricky vill busa, själv vill han bara sova. Jag tror inte det är något som helst fel på honom, det är vädret det är fel på. Dessutom har jag börjat misstänka att han är lite åskrädd. Inte så att han går och gömmer sig men han vill väldigt gärna sitta i mitt knä när det åskar.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt!
    Här kommer ett par tips som kommer göra din blogg klockren!
    1. Skriv precis som du gör, men gärna kortare inlägg och fler istället.
    2. Lägg in en bild på Tor om det handlar om Tor osv.. Eller lägg in en bild på vad som helst men skriv ändå vad det är.. typ "Hönsen förra sommaren" eller nåt.
    3. Skriv en liten kort presentation av de som figurerar i bloggen. Tor & Ricky finns ju på bild, men kanske förstår man bättre om man vet att Svante (med örongångarna) och Sonja är katter och inte människor :P

    Ja ja, jag vet att du inte fått någon chans att börja, men ändå ;)

    Puss!

    SvaraRadera