torsdag 18 oktober 2012

Stora sorger och små glädjeämnen

Ibland är det extra viktigt att hitta och ta vara på de små glädjeämnena i livet, men det är ofta då det är som svårast.

Det är flera i bekantskapskretsen som den senaste tiden drabbats av stora bekymmer, sorger och prövningar. När man, som jag i de här fallen, befinner sig lite i periferin blir känslan av maktlöshet och otillräcklighet stor. Det är så mycket man skulle vilja göra, och så lite man kan åstadkomma. Det är också näst intill omöjligt att till fullo förstå vad de berörda går igenom.

De egna bekymren förvandlas till futtigheter och bagateller. Vad spelar väl ett grusigt golv för roll? Eller att en del av halmen är lite dammig i år? En lerig gårdsplan är lätt att uthärda i jämförelse med vad många andra måste utstå.

Det är när livet känns svårt och orättvist som det är så viktigt att se de små ljusglimtarna som ändå finns, för de finns även när vi inte ser dem. Vi behöver dem för att orka och gå vidare, för att stärka oss. Det är lätt att säga men så svårt att genomföra när det behövs som mest.

Jag håller nu på att samla på de små glädjeämnen jag hittar. Eftersom sorgsamheterna inte drabbat mig personligen går det trots allt ganska lätt att hitta guldkornen. De är fler än vad man kan tro; en hund som söker närhet, en ko som vill bli kliad, en vänligt leende från en okänd människa, solen som tillfälligt tittar fram,  en talgoxe på besök utanför köksfönstret, mina nära och kära. Men viktigast av allt: Mina älskade barn.

Jag samlar på mig så jag har välfyllda förråd till den dag jag behöver det.

Ta hand om varandra!

3 kommentarer:

  1. Så väl jag förstår dig. Har själv haft människor omkring mig de senaste åren som drabbats hårdare än vad som är rimligt. Att se arbetskamrater uthärda livets mardrömmar och bara kunna bidra med floskler, hur äkta menade de än är ...

    Jag tror att det är just det som gör att man kan se saker annorlunda och faktiskt ta till sig ljuset i tillvaron. Vi som inte drabbats lika hårt får plötsligt så oerhört mycket att vara tacksamma över ...
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen så det är. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad för tillfället och ska försöka hålla kvar den känslan så länge det går. Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Ja, du vännen... Ibland är det riktigt motigt... ;0(
    Så de små glädjeämnen som finns blir ack så viktiga!!!
    En vacker november morgon, kan göra väldigt mycket!

    Må gott, Kramar, Helen

    SvaraRadera