tisdag 19 november 2013

Billig hund

Den där hunden som jag skröt så förfärligt om igår, han är för tillfället oerhört billig. Så billig att jag eventuellt betalar för att bli av med honom. Det menar jag naturligtvis inte, men just nu ligger han på så mycket minus att han har ett styvt jobb framför sig om han ska hamna på plus igen. Redan nu, när jag bara skrivit ett par meningar om hur arg jag är på honom, så har det börjat gå över. Han har ju sina ljusa stunder den lilla illbattingen. Ni undrar säkert vad han gjort som väckt sådan ilska.

Hundarna var inne och själv befann jag mig i pannrummet och servade husbondens motorsåg (min har jag redan både servat och trimmat). Plötsligt hördes ett oroväckande brak inifrån huset och jag var självfallet tvungen att gå och kontrollera vad det kunde vara. Jag hade mina aningar för ljudet lät bekant, det lät som när man lägger på locket på stekgrytan, men mycket kraftigare.

I hallen möttes jag av en söndertuggad träslev. Det var bara flisor kvar. På köksgolvet simmade små köttfärskulor i ett enormt hav av sköljvatten som egentligen skulle ha befunnit sig i stekgrytan. Stekgrytan skulle ha befunnit sig på vedspisen. Det gjorde den inte. Den låg på kakelplattorna nedanför vedspisen, mitt i köttfärskulehavet, med ett sönderslaget öra. Strax bredvid låg stekgrytelocket. Med sönderslaget handtag. Under bordet låg en skamsen breton och slickade bort köttfärskulorna från morrhåren. Taxskrället bedyrade sin oskuld med hela sin uppenbarelse.

Det hör till saken att det här är stekgryta nummer två som mattjuven slagit ner i klinkergolvet. ÅH! Dessutom klev jag i smutshavet i rena ilskan och då blev ju inte humöret bättre.

Jag får väl glädja mig åt att varken spisen eller grytan var varm och att Tor tydligen inte befann sig i riskzonen när grytan föll. Eller Ricky själv för den delen. Men jag blir så trött....
*

3 kommentarer:

  1. Nämen du har ju skrivit ett par inlägg sedan jag var här senast och tittade ...

    Förstår att hunden blev billig när sådant händer. Är rätt så skönt att inte ha den typen av bekymmer längre ... ;)

    Hoppar runt bland mina vänner och hälsar på. Önskar God fortsättning, och när jag ändå är i farten så önskar jag Gott Nytt År också …

    Tittade på en massa gamla kort för ett par dagar sedan. Har du fått kort av mig från Lottakursen på Gotland? Vill du ha det om så inte är fallet. Du är ju med på några där ... :)

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Saknar dina härliga texter här.
    Konstigt?
    Det var du som fick mig att börja blogga, men vad hände med din skrivarbegåvning? Din humor och ditt sätt att måla upp din tillvaro är obetalbar.

    SvaraRadera
  3. Tack! Ska verkligen försöka bättra mig.

    SvaraRadera