torsdag 29 juli 2010

Bärtider

Det är härligt med bärtider! Att först få plocka solmogna bär och sedan få koka saft och sylt på dem hör verkligen sommaren till.


Idag har jag för första gången provat att göra svartvinbärsgelé och resultatet blev alldeles strålande. Visst är det väl extra gott att äta det man själv kokat ihop, speciellt om bären kommer från egen skörd? Doften som sprider sig i köket hör också sommaren till. Något år har jag ställt mig och kokat saft av infrusna bär mitt i vintern, bara för att få känna doften och drömma mig tillbaka till sommaren. Kanske ska jag spara lite i frysen i år också och plocka fram i novemberrusket.
*

2 kommentarer:

  1. Hej, nu är sommaren snart slut. Har det inte hänt nå´t hos er på hela tiden?

    SvaraRadera
  2. Jo då, det har bara inte kommit på pränt...

    SvaraRadera